28 октомври 2012 г.

Изчисляване на данък МПС

Законът за местните данъци и такси задава границите в които може да варира данъка за МПС.
Чл. 55. (Изм. - ДВ, бр. 45 от 2002 г., в сила от 01.01.2002 г., изм. - ДВ, бр. 112 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г., изм. - ДВ, бр. 100 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 106 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г., изм. - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) (1) За леки автомобили общинският съвет определя размера на данъка с наредбата по чл. 1, ал. 2 съобразно мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство, както следва:
1. до 37 kW включително - от 0,34 до 1,02 лв. за 1 kW;
2. над 37 kW до 55 kW включително - от 0,40 до 1,20 лв. за 1 kW;
3. над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW;
4. над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW;
5. над 110 kW - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW.
В зависимост от годината на производство данъкът се умножава със следните коефициенти:
Брой на годините от годината
Коефициент
на производство, включително

годината на производство

Над 14 години
1
Над 5 до 14 години включително
1,5
До 5 години включително
2,8


За София Столичният общински съвет е определил тези стойности в Наредба за определяне на размера на местните данъци
Чл. 41. /поправка с Решение № 113 от 06.03.2008 г.(1) За леките автомобили размера на данъка се определя съобразно мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство, както следва:
1.      до 37 kW включително –  0.43 лв. за 1 kW;
2. над 37 kW до 55 kW включително – 0.50 лв. за 1 kW;
3. над 55 kW до 74 kW включително – 0.68 лв. за 1 kW;
4. над 74 kW до 110 kW включително – 1.38 лв. за 1 kW;
5. над 110 kW – 1.54 лв. за 1 kW;
В зависимост от годината на производство данъкът се умножава с коефициентите, определени с чл.55, ал.1 от Закона за местните данъци и такси.
(1 kW ≈ 1.36 к.с. - справка wikipedia)

Мисля че е много сбъркана логиката на закона за новите автомобили да се плаща почти 3 пъти по-висок данък отколкото за старите трошки. Така ли стимулираме хората да карат нови коли?
Някои ще кажат "Който е платил повече за нова кола трябва да плаща и по-висок данък за нея". Тази логика е сбъркана поне по две причини:

  • Данъкът би трябвало да е цената за услуга/инфраструктура коята държавата/общината предоставя на гражданите. В случая става въпрос основно за пътната инфраструктура и определено новите коли не ползват повече от нея спрямо старите. Даже обратното, старите коли замърсяват повече и са по-опасни.
  • Повечето пари платени за нова кола вече са обложени с по-висок данък при източника - ДОД

6 коментара:

  1. Отговора защо плащаме по-голям данък за новите коли е следния: Това е имуществен данък - тоест, колкото е по-скъпо имуществото толкова по-голям данък.

    В светлината на имуществения характер на данъка е справедливо хората с трошките за 100 лева да плащат по-малко данък.

    Екологичния характер е друга тема. Също така е друга тема, че за да си купиш нещо за 100 лева ако си физическо лице трябва да изкараш някъде към 190 лева първо. (За юридическите лица сумата е съвсем различна)

    ОтговорИзтриване
  2. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  3. >Данъкът би трябвало да е цената за услуга/инфраструктура коята държавата/общината предоставя на гражданите

    А за това си имаме друг данък, който е еднакъв за всички - едно време му казваха пътен данък и беше 20 лева. Сега се нарича винетен стикер.

    ОтговорИзтриване
  4. Това с имуществения данък мирише на соц и няма икономическа логика.

    Винетки са необходими само за междуградските пътища. Пътищата в населените места би трябвало да се плащат именно от данъка върху МПС.

    ОтговорИзтриване
  5. Много ясно, че е СОЦ. В такава държава живеем - погледни какво ни е здравното осигуряване - солидарно.

    Но ако се замислиш принципно е по-добре голямата група хора да работят заедно и така ще им е много по-добре. Това напрактика съм го видял да работи само в Япония - за справка виж как отреагираха при цунамито, продавачи в магазини директно раздават стоката си на съседите и т.н.

    При държави от нашия тип има едно нещо наречено правителство, което ни кара да работим заедно:)

    ОтговорИзтриване
  6. Анонимен12:39

    Я здесь, чтобы поделиться своим свидетельством о том, что хорошая кредитная компания, которой доверяют, сделала для меня, я из России, и я прекрасная мать 3 детей. Я потеряла свои средства, пытаясь получить кредит для расширения моей вечнозеленой группы компаний. это было так тяжело для меня и моих детей, я пошел в Интернет, чтобы искать помощь в кредите, вся надежда была потеряна до одного рокового дня, когда я встретил своего друга, который недавно получил кредит от очень честного человека, мистера Педро. Она познакомила меня с этим честным кредитным специалистом, г-ном Педро, который помог мне получить кредит в течение 5 рабочих дней, я всегда буду благодарен г-ну Педро за то, что он помог мне снова встать на ноги. Вы можете связаться с г-ном Педро по электронной почте: pedroloanss@gmail.com / WhatsApp: +18632310632 они не знают, что я делаю это для них, но я просто должен сделать это, потому что там много людей, которые нуждаются в помощь в получении кредита, пожалуйста, обратитесь к этому честному человеку, и вы также можете быть в безопасности.

    ОтговорИзтриване